[vc_row][vc_column][vc_column_text]Svarstote, kaip parduoti rankdarbius, kad jūsų hopis taptų pajamas nešančiu verslu? O gal intensyviai ieškote, ką dirbti iš namų? Tada turbūt jau ne kartą girdėjote, kad dabar puikus metas pereiti prie e-komercijos – kol fiziniai verslai kenčia, e-prekyba auga kaip ant mielių.
Atnaujinta 2021-04-02
Nuosavas verslas kaip nuolatinio darbo galimybė skamba išties nuostabiai. Tačiau prieš atidarant e-parduotuvę svarbu pamatuoti, ar ji atsipirks.
Iš patirties žinome, kad skirtingų patarimų, kaip parduoti rankdarbius internetu, begalė. Pradedančiajam joje atsirinkti sunku.
Todėl šiame įraše apžvelgiame septynis svarbiausius klausimus, į kuriuos turite sau atsakyti prieš pradėdami verslą. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Norite parduoti rankdarbius internetu?
1. Kuo prekiausite?
2. Kur prekiausite?
3. Kur atsidarysite parduotuvę?
4. Kas jūsų konkurentai?
5. Kaip organizuosite prekių pristatymą?
6. Kokią verslo formą rinksitės?
7. Ar prekės kaina bus konkurencinga?[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_single_image image=”14927″ img_size=”full”][vc_column_text]
1. Kuo prekiausite?
Kalbant apie prekių asortimentą, yra du svarbūs aspektai, kuriuos turite apgalvoti.
1.1. Ar jūsų gaminius jungia bendra tematika?
Dažnai norintys parduoti rankdarbius į vieną parduotuvę sukrauna viską, ką gamina, nors tų gaminių nesieja nei bendra paskirtis, nei tematika, nei gamybos būdas. Pavyzdžiui, parduodami tapyti paveikslai, megztos kojinės ir gimtadienių konfeti.
Toks gaminių popuri tikrai nepadeda parduoti rankdarbius – formuoti bendrą parduotuvės įvaizdį ar pritraukti tikslingą lankytojų srautą. Todėl iš anksto pagalvokite, į kurią sritį orientuositės pirmiausiai, ir kaip vėliau įtrauksite (jei išvis įtrauksite) kitas.
1.2. Kaip aktualizuosite savo gaminius?
Prekybos rankdarbiais milžinė – internetinė svetainė Etsy – neseniai paskelbė populiariausias metų prekių kategorijas ir gaminių pavyzdžius. Peržiūrėkite tendendijas ir pasisemkite naujų idėjų arba pasitikrinkite, ar jūsų gaminiai paklausūs.
Tarp 2021 m. ieškomiausių – kasdieniai reikmenys: namų apyvokos ir namų biuro daiktai, natūralūs valikliai, unikalios veido kaukės, vaikų žaislai ir mokymosi priemonės, augintinių rūbai. Aktualumo nepraranda ir rankų darbo asmeninės dovanos – detalės namų jaukumui, paveikslai, rūbai augintiniams, sveikatinimosi priemonės.
Drabužių kategorijoje populiarūs platūs, iš natūralių medžiagų pagaminti rūbai, patogūs mezginiai. Spalvos – neutralios arba originaliai raštuotos. Tad jei specializuojatės suknelių siuvime, gal vertėtų bent kol kas į savo kolekcijas įtraukti neįpareigojančių, pasivaikščiojimams vidiniame kieme pritaikytų prekių.
Juvelyrikoje išsiskiria visada reikalingi sužadėtuvių žiedai, o taip pat dideli, išskirtiniai papuošalai, kurie matosi ir per Zoom. Be to, jau nuo pernai pastebimas susidomėjimas pasidaryk-pats rinkiniais, žaidimais, daiktų perdirbimo ir rankdarbių gamybos priemonėmis.
Prisiminkite, kad e-komercijos gidai skirti tam, kad žinodami tendencijas, įvertintumėte galimą gaminių paklausą ir, jei reikia, šiek tiek pataisytumėte savo kūrinius. Nekopijuokite kitų – vargu ar žinomumu, kokybe ir klientų teikiamumu pasitikėjimu pralenktumėte originalą. Be to, svarbu ne vien paklausa, bet ir pasiūlos kiekis (bet apie tai – vėliau).
2. Kur parduoti rankdarbius?
Nors pradėti nuo lokalios prekybos daug kam atrodo saugu ir įprasta, o štai žengti į užsienio rinkas – baugu bei grėsminga, toks požiūris nebūtinai yra teisingas.
Tiek dirbant Lietuvoje, tiek ir užsienyje didelė dalis verslo organizavimo etapų išliks panašūs – pvz. ir ten, ir ten reikės organizuoti prekių pristatymą ar administruoti užsakymus.
Tačiau priešingai nei fizinė parduotuvė, prekyba internetu gali atverti viso pasaulio rinkas matomumo prasme, todėl rekomenduojame nuo pat pradžių žiūrėti į savo verslą globaliai bei atsakingai įsivertinti savo galimybes.
Įsivaizduokite kad kuriate labai aktualią prekę – pvz. megztinius – ir patys palyginkite, kokios jūsų galimybės apsiribojus Lietuva su galimybėmis, tarkime, JAV.
Lietuvoje gyvena mažiau nei 3 milijonai žmonių, įskaitant tuos, kurie neperka internetu. Dalis šios auditorijos atkrenta, nes nesidomi arba neturi pakankamai pajamų rankų darbo prekėms, nemėgsta jūsų mezgamų megztinių arba pažįsta auksarankį, kuris už triskart mažesnę kainą tobulai atkartos jūsų modelį.
Jungtinėse Valstijose gyvena apie 350 mln. žmonių. Ten irgi būna šaltų orų. Atmetus auksarankius, neperkančius internetu ir nemėgstančius megztinių, vis vien lieka žymiai daugiau žmonių, kuriems jūsų produktai gali pasirodyti įdomūs.
Ko gero saugiausias variantas daugeliui Lietuvos rankdarbių kūrėjų yra iš pradžių orientuotis į anglakalbes rinkas. Tačiau tai – nebūtinai jūsų kelias. Galbūt puikiai mokate vokiečių, skandinavų ar prancūzų kalbą? Esate gyvenę užsienyje ir žinote, kas įdomu tos šalies gyventojams? Išnaudokite savo žinias – gal jūsų niša kitur?[/vc_column_text][vc_column_text]
3. Kur atsidarysite parduotuvę?
Žinantiems, į kurias rinkas orientuotis, lengviau nuspręsti, kurioje platformoje atsidaryti parduotuvę.
3.1. Keturi e-komercijos tipai
Turite keturias pagrindines galimybes:
- Atidaryti parduotuvę vienoje iš didžiųjų e-prekybos svetainių, vadinamųjų „turgaviečių“ (Etsy, Amazon Handmade, Amazon, eBay ar kt.).
- Susikurti asmeninę parduotuvę e-komercijos platformoje (kaip Shopify ar Wix).
- Kurti savo svetainę – e-parduotuvę nuo nulio (pvz. su WooCommerce per WordPress).
- Pardavimui naudoti socialinius tinklus (pvz. Facebook ir/ar Instagram).
Kuo skiriasi visos šios galimybės?
Atsidaryti parduotuvę tokiose prekyvietėse kaip Etsy, Amazon Handmade ar eBay yra panašu kaip išsinuomoti paruoštą prekybos vietą populiarioje turgavietėje ar niekada nesibaigiančioje mugėje.
Užsiregistravę gausite visus būtinus įrankius prekybai internetu.
Be to, didžiosiomis prekybos rankdarbiais platformomis naudojasi daugybė klientų. Tad jei savo produktus aprašysite pagal svetainės paieškų sistemos reikalavimus, jūsų darbai bus matomi.
Tiesa, prekyba turgavietėje turi ir minusų. Pirmasis jų: jūsų prekės kovos dėl pirkėjo dėmesio su kitomis panašiomis prekėmis aibėje kategorijų.
Antra, didžiosiose prekyvietėse privalėsite beatodairiškai laikytis turgaviečių taisyklių.
Patekti į prekyvietės „juodąjį sąrašą” (t.y. būti užblokuotam) ne taip ir sudėtinga. Keli ar keliolika nepasisekusių pardavimų, vėlavimas išsiųsti prekę, blogi atsiliepimai – ir rizikuojate prarasti visą savo įdirbį ar netgi verslą be galimybės sugrįžti.
Asmeninė parduotuvė yra alternatyva prekyvietėms. Tai panašu į parduotuvės atidarymą dykumoje pastatytame namelyje. Šiuo atveju jums nereikia varžytis dėl matomumo su konkurentais, nes eksponuojate tik savo prekes, tačiau jus labai retai aplanko praeiviai.
Turint asmeninę parduotuvę reikia dar aktyviau ieškoti klientų – intensyviai užsisakinėti reklamą, generuoti lankytojų srautą iš socialinių tinklų ir t.t.
Asmeninę parduotuvę galima išsinuomoti arba susikurti patiems.
Pirmuoju atveju užsisakysite e-komercijai pritaikytą planą iš tokių platformų kaip Shopify ar Wix ir mokėsite mėnesinį mokestį už naudojimąsi paslauga.
Antruoju atveju teks įdėti daugiau darbo t.y. išsirinkti domeną, pasirinkti, kur talpinti svetainę, įrašyti turinio valdymo sistemą, e-komercijos įskiepį, susitvarkyti dizainą, apmokėjimo būdus ir t.t.
Socialiniai tinklai – pvz. Facebook/Instagram verslo rinkinys – taip pat gali atlikti e-parduotuvės funkciją. Tačiau bent jau kol kas jie neturi visų įprastos e-parduotuvės galimybių.
Kol kas į socialinius tinklus raginame žiūrėti kaip į savo prekių vitriną – tai puikus kitos e. parduotuvės papildinys, tačiau apsiribojus vien vitrina milžiniškų pardavimų tikėtis neverta.
3.2. Pasirinkimo kriterijai
Kai nagrinėsite verslo sąlygas skirtinguose e-komercijos kanaluose, siūlome juos lyginti pagal šiuos kriterijus:
- Patogumą – kaip greitai galite atidaryti parduotuvę? Kokių dokumentų reikia registracijai? Ar patogu kelti ir administruoti prekes? Ar susidūrus su problemomis turėsite su kuo pasikonsultuoti? Ar galėsite lengvai rasti informaciją apie iškilusias problemas klientų aptarnavimo skiltyje, vartotojų forumuose ar YouTube?
- Mokesčius – kokius mokesčius mokėsite reguliariai? Kas ir kiek pinigų nuskaičiuos už prekės pardavimą? Ar yra registracijos mokestis?
- Platformos dydį bei specifiką – ar platforma lankoma ir žinoma? Ar jūsų tikslinė grupė ja naudojasi? Ar ji pritaikyta/gali būti pritaikyta jūsų prekėms? Kiek prekių galėsite įkelti? Ar patogus apmokėjimas?
- Kiek reiks išleisti reklamai? – Kiek svarbus reklamos pirkimas? Kokios reklamos sąlygos ir kiek ji gali kainuoti?
- Bendravimo su klientais lygį – tai, kaip dažnai teks atsakyti į klientų laiškus, priklauso nuo platformos specifikos. Pvz. Etsy klientai dažnai rašo pardavėjui su klausimais, o Amazon tiesioginio bendravimo žymiai mažiau.
- Egzistuojančius įrankius, įskiepius ir t.t. Kokie patogūs įrankiai egzistuoja darbo palengvinimui ir kiek jie atsieis? Kiek nemokamų ar mokamų įskiepių (plugin‘ų) sukurta palengvinti parduotuvės administravimą toje platformoje/sistemoje?
3.3. Ką rinktis pradedančiajam?
Pradedantiesiams dažniausia rekomenduojame startuoti nuo vienos iš rankdarbiams pritaikytų didžiųjų prekyviečių. Toks pasirinkimas – patogus ir greitas kelias parduoti rankdarbius tiems, kurie dar neturi pirkėjų rato ir nenori apsikrauti techniniais svetainių administravimo reikalais.
Didžioji dalis klientų pasirenka Etsy dėl keletos žemiau nurodytų priežasčių.
- Šioje platformoje besilankanti milijoninė auditorija – rankų darbo gaminių mylėtojai.
- Registracija ir parduotuvės administravimas Etsy platformoje yra žymiai paprastesnis nei, tarkime, Amazon.
- Administravimo kaštai ir pardavimo sąlygos patrauklios pradedantiesiems.
- Etsy savo klientams nuolat siunčia naujienlaiškius su patarimais, o iškilus problemoms galima pasikonsultuoti su gausiu Etsy pardavėjų būriu forumuose ar grupėse.
Papildomai raginame susikurti verslui pritaikytą paskyrą socialiniuose tinkluose.
Na o parduotuvei paaugus ir veiklai stabilizavusis, patariame pagalvoti apie kanalų diversifikavimą, kad išvengtumėte uždarymo rizikos – atsidaryti parduotuvę kitose prekyvietėse ar investuoti į asmeninę svetainę.[/vc_column_text][vc_column_text]
4. Kas jūsų konkurentai?
Veikiausiai benaršydami po skirtingas prekiavimo platformas, jau žvilgtelėjote, kaip jose sekasi panašiems į jus pardavėjams. Jei ne, skirkite laiko susipažinti su savo konkurentais.
Įveskite savo gaminių apibūdinimus į prekių paieškos skiltį, peržiūrėkite rezultatus ir atsakykite sau:
- Kiek verslų parduoda panašias į jūsų prekes?
- Kokia jų pardavimų statistika? Kokios prekių kainos?
- Kokias gamybos, siuntimo ir apmokėjimo sąlygas tie verslai taiko?
- Kaip juos vertina klientai?
- Kokias papildomas pardavimų skatinimo priemones konkurentai taiko – ar jie reklamuojasi, taiko nuolaidas, kuponus?
Jei nusprendėte parduoti rankdarbius asmeninėje parduotuvėje, apžvalgos klausimai išlieka panašūs, bet būdai atrasti konkurentus skiriasi.
Paieškokite panašių į jūsų verslų tais kanalais, kuriais planuojate pasiekti žmones – pvz. per Google paiešką, Pinterest, specializuotuose forumuose, grupėse, kuriose renkasi potencialūs pirkėjai ir t.t.
Vėliau, kai jau atsidarysite parduotuvę, analizuoti užklausas ir konkurentus jums padės įvairios programėlės, tačiau kol kas tiesiog įsiminkite, kokius raktažodžius vedate į paiešką.[/vc_column_text][vc_column_text]
5. Kaip organizuosite prekių pristatymą?
Logistika yra viena iš sričių, apie kurias kūrėjams mažiausiai nori galvoti. Tačiau geriau prekių pristatymą susiplanuoti iš anksto nei patirti nuostolių neįvertinus, kiek jums kainuoja siuntimas.
5.1. Kokius siuntimo būdus taikysite?
Galima išskirti du pagrindinius tarptautinio siuntimo būdus: standartinį ir siuntimą kurjeriu.
Standartinis siuntimas – tai siuntimas Lietuvos paštu ar pašto analogu (tokiu kaip Deutsche Post Global Mail). Pirmasis labiausiai tinka asmeniniam naudojimui, o verslams įprastas antrasis – patikimesnis variantas. Standartinis siuntimas pigesnis, bet trunka ilgiau nei pristatymas kurjeriu.
E-komercijai intensyvėjant, vis daugiau klientų nori prekes gauti greitai. Tokiu atveju, užsakomos kurjerių paslaugos – express ar economy siuntimas.
Economy – žemės transportu gabenami siuntiniai. Jie klientus pasiekia per 5-7 d.d. Šis būdas pravartus siunčiant didelių gabaritų prekes.
Express – lėktuvais gabenami siuntiniai. Jie klientą pasiekia per 2-3 d.d. Tai pats greičiausias pristatymo būdas.
Svarstant, kokį siuntimą taikyti, patariame netaupyti klientų sąskaita, o verčiau pasiūlyti jiems keletą siuntimo variantų. Tokiu atveju žmogus, kuris nori mokėti mažiau ir gali laukti ilgiau, užsisakys standartinį siuntimą, o tas, kuriam prekės žūtbūt reikia greitai – nepagailės pinigų brangesniam variantui.
Keletą naudingų patarimų, kaip numatyti preliminarias prekių siuntimo kainas rasite čia.
5.2. O gal prekiausite iš sandėlių?
Kai kuriems prekeiviams apsimoka savo prekes sandėliuoti kitos šalies teritorijoje. Tokiu atveju jie susimoka importo mokestį ir su sandėliavimu susijusius mokesčius. Prekę nusipirkus, klientui ji išsiunčiama vietiniu paštu.
Prekiauti iš sandėlių gali būti pigiau nei siųsti iš savo šalies, kai parduodama daug smulkių, iš anksto pagamintų prekių.
5.3. Kas mokės už siuntimą ir su pristatymu susijusius mokesčius?
Suma, kurią pirkėjai nori mokėti už pristatymą, kasmet mažėja. Kai pirkinių krepšelis siekia 30 Eur, klientai iš JAV ar Kanados jau tikisi nemokamo pristatymo.
Tačiau akivaizdu, kad nemokamo siuntimo nėra. Pristatymo išlaidos didelės, todėl nurašius jas visas sau, nebeapsimokės prekiauti. Tad norėdami rasti optimalų sprendimą, veikiausiai visą ar dalį siuntimo išlaidų turėsite perkelti į prekės kainą.
Panaši situacija yra su muitais – kažkas juos privalo sumokėti. Jei tai – klientas, parduotuvės politikoje privalote paaiškinti, kad jis atsakingas už importo muitą.
Jei klientai nežinos apie jų laukiančius mokesčius, jie gali neatsiimti prekės, teks grąžinti pinigus. Be to rizikuojate gauti nusiskundimų iš klientų ir sąskaitas už prekių pasikeliavimą po pasaulį.[/vc_column_text][vc_column_text]
6. Kokią verslo formą rinksitės?
Pradedantieji prekiautojai rankdarbiais renkasi tarp trijų verslo formų – verslo liudijimo, individualios veiklos arba mažosios bendrijos.
Verslo liudijimas yra pati paprasčiausia veiklos forma. Dirbantys su verslo liudijimu pasirenka dienas, kai vykdys veiklą. Jiems kas mėnesį reikia mokėti VSD (valstybinį socialinį draudimą) ir PSD (privalomąjį sveikatos draudimą) nuo minimalios mėnesinės algos, taip pat fiksuotą pajamų mokestį.
Vis dėl to, prekiaujant internetu, verslo liudijimas nėra gera verslo forma, nes jūs dar negalite žinoti, kada tiksliai iš jūsų bus perkama prekė, t.y. kurias dienas dirbti apsimokės, o kurias ne. Be to, negalite tapti PVM mokėtoju – t.y. per metus viršyti 45 000 Eur pajamų (kitaip pereisite į individualią veiklą), parduoti prekių daugiau nei už 4500 Eur prekybos veiklos nevykdantiems juridiniams asmenims ar prekybos veiklą vykdantiems fiziniams asmenims.
Individualios veiklos pažyma taip pat pritaikyta smulkiajam verslui – dirbami pagal ją, mokesčius mokėsite nuo vykdytos veiklos: t.y. nuo pajamų atmetus gamybos išlaidas (pvz. medžiagų kainą) arba 30 % nuo visų pajamų. Pajamų mokestį mokėsite metams pasibaigus, o kas mėnesį turėsite pasirūpinti tik PSD ir VSD. Taigi individualios veiklos pliusas, lyginant su verslo liudijimu, yra tai, kad atsiskaitote ne už veiklos dienas, bet už pajamas.
Taip pat yra mažosios bendrijos galimybė – tai ribotos juridinės atsakomybės asmuo. Mažąją bendriją gali įkurti keli (iki 10) žmonių. Tad jei planuojate dirbti kartu su draugais, ši verslo forma gali pasirodyti itin patraukli.[/vc_column_text][vc_column_text]
7. Ar prekės kaina bus konkurencinga?
Paskutinis žingsnis planuojant prekybą – apskaičiuoti preliminarią prekės kainą (ar kainas) ir nutarti, ar prekiauti apsimoka. Į kainas įtraukite gamybos sąnaudas, savo darbą, mokesčius, kuriuos turėsite sumokėti, siuntimo išlaidas, savo maržą ir, jei numatėte, kitas išlaidas, tokias kaip reklama.
Paskaičiavę gaminio kainą, palyginkite ją su konkurentų – taip sužinosite, ar prekiauti apsimoka.
Jei atlikę namų darbus matote, kad verslas bus konkurencingas – metas veikti, t.y. atsidaryti savo elektroninę parduotuvę!
Apsisprendusiems prekiauti Etsy paruošėme detalų gidą, kaip atsidaryti Etsy parduotuvę. O linkstantiems prie Amazon pravers šis video apie registraciją Amazon Handmade platformoje.
Sunku apsispręsti tarp dviejų populiariausių prekybos rankdarbiais platformų? Peržvelkite Etsy ir Amazon Handmade palyginimą.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]Daugiau apie e-komerciją
Į viršų[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]